Криптовалутите в сферата на туризма



Случвало ли ви се е да пътувате през няколко страни и да се налага да обменяте различни валути? Това изисква време и подготовка, а накрая струва и пари, поради превалутирането в началото на пътуването и обратно при връщането.


Ясно е, че вървим към т.нар. cashless society (общество без кеш), но от няколко години насам изглежда, че има вероятност да бъде направен внезапен скок към криптовалутите.


Някои държави вече обмислят да последват примера на Китай и да емитират свои дигитални валути (CBDC-Central Bank Digital Currencies). Разликата при тях е, че те не са децентрализирани, а са издадени от определена централна банка.


В тази статия ще разгледаме кои са най-иновативните участници при първоначалната употреба на криптовалути в туризма – платформите за пътувания и хотелите, които вече приемат такива плащания. Накрая ще завършим с пречките пред утвърждаването на криптовалутите в туризма.


Потенциалните ползи


Потенциалните ползи от пътуване с криптовалути са много и биха имали по-голяма добавена стойност при по-дълго пътуване, свързано с различни дестинации в различни страни по света.


Някои от основните ползи са следните:

  • премахване на загуби при превалутиране – тези загуби обикновено се поемат преди и след пътуване. Ако по време на пътуването дадена валута се обезцени, това допринася за допълнителни загуби, особено при по-големи суми.

  • елиминиране на риск от кражба на пари в брой – това е особено валидно за морски курорти. Сигурно ви се е да се притеснявате да оставите пари в брой в хотела или да ги носите със себе си на плажа. Положителното при курортите е, че все пак можете да правите плащания с карта.

  • преодоляване на липсата на изградена инфраструктура при отдалечени места сред природата – при планински преходи пък се налага да изчислите предварително какви разходи ще имате за няколко дни напред. Всеизвестен факт е, че в планините няма банкомати, а повечето хижи не приемат плащания с карта, особено в България.


Някои подсектори в туризма могат да бъдат изцяло трансформирани с адаптирането на криптовалути. Има вероятност определени платформи за резервиране на пътувания да емитират своя криптовалута или токен, базиран на криптовалута.


Например в друг сектор, спорта и забавленията, някои футболни отбори вече имат свои фен токени, които са базирани на криптовалутата Chiliz ($CHZ). Футболните фенове могат да купуват потребителски стоки (т.нар. мърчъндайз) или да участват във вземането на решения чрез анкети на базата на притежанието на токени. Ръководството на някои отбори пуска анкети, свързани с кръщаването на трибуна или изписването на девиз на капитанската лента.



Тази година два от най-големите crypto travel сайтове обявиха сливането си - travala.com и travelbybit.com. Първият има изградено огромно портфолио от места за настаняване, а силната страна на втория е партньорството с авиолинии.



Travelbybit e австралийски стартъп, който е бил финансиран от Binance през 2018 година. Binance пък е платформа за съхранение и търговия на различни криптовалути, която през същата година е достигнала пазарна оценка от 1 млрд. долара. Това сливане дава възможност за синергия между два основни подсектора в туризма.



Интересното е, че платформите за резервиране на пътувания с криптовалути имат и български представител, който се нарича locktrip.com. LockTrip има свой токен ($LOC), базиран на Etherium Blockchain, който може да бъде използван при резервиране в над 2 милиона хотела и над 1000 авиолинии. И тук има връзка с австралийска компания – в края на март 2021 година, онлайн туристическата агенция Webjet инвестира 4.1 милиона долара в LockTrip, с клауза за втори транш от още 4.2 милиона долара.


Все още обаче има дълъг път пред масовото утвърждаване на криптовалутите при пътувания.


Трудности